REFERENSER
 
Feldenkraismetoden är sedan ett halvt år en del av min vardag. Varje dag gör jag någon övning, men framför allt tänker jag på hur jag rör mig. Hur omsätter jag övningarna och tankarna till något bestående sätt att flytta fokus ner till bålen? Det känns allt viktigare att flytta kroppskrafterna nedåt i kroppen till den del är starkast. Jag tycker att mitt kroppsmedvetande har ökat, men det känns som om det bara är början.
Lennart   63  Administrativ chef
Jag har lärt mig enkla saker som haft stor betydelse i vardagsrörelser ex uppresning, gåendet och lärt något nytt varje gång. Det har varit stärkande och positivt med känslan av att kunna förändra sig och själv förändra och påverka spänningsläget i olika situationer.
Caroline 30  Hälsopedagog
 
Feldenkraismetoden har hjälpt mig att klara av sista året i grundskolan eftersom jag har lärt mig att slappna av. Jag har lärt mig mer om kroppen och om hur man sitter och står i balans. Man förstår plösligt hur mycket kraft man använder i sina rörelser utan att det egentligen behövs. Jag ser även feldenkraismetoden som en slags massage och ompyssling.
Linn 15 år, studerande.
 
Feldenkraismetoden har hjälp mig med att upptäcka spänningar och blockering i min kropp, förstå att min kropp har en inneboende kunskap om hur jag kan röra mig på ett naturligt sätt samt hur jag kan ta vara på den inneboende visdom i min kropp för att lösa upp och hantera spänningar och blockering som orsakar värk och obehag. Metoden har givit enastående resultat för mig när det gäller smärtlindring och stresshantering samt haft en dämpande effekt på en långvarig tinnitus.
Margaret 62 år, vårdlärare och doktorand
Jag spänner mig när jag blir stressad och har haft problem med nedre delen av ryggen i flera år utan att förstå varför eller kunna avhjälpa det med klassisk sjukgymnastik. Feldenkraismetoden har hjälp mig lära mig medvetengöra mins spänningar och därmed kunna slappna av och använda min kropp på ett mer naturligt och varierat sätt. Det viktigaste är att man efter en tid kan ta med sig lärdomarna i det dagliga livet, där de mest behövs!
Peter 26 år, student
Feldenkraismetoden har börjat göra mig mer medveten om mina spänningar i kroppen och hur de är kopplade till mitt sätt att stå, sitta, gå, ligga och till mitt sätt att andas – och inte andas – och kanske framför allt, till mitt sätt att vara jag, tankemässigt och känslomässigt. Feldenkraismetoden har börjat göra mig medveten om vad jag kan göra för att släppa dessa spänningar. Efter 5 års analys så ser jag metoden som ett komplement och en slags överlevnadsstrategi, jag tror man måste ha kommit till en viss insikt för att kunna tillgodogöra sig metoden.
Magdalena  36 år, doktorand

Efter akut diskbråck efter yoga och en crasch i slalombacken kom jag i kontakt med feldenkraismetoden. Metoden har gett mig kunskap att röra mig utan att utmana mina smärtor, att kunna göra nästan allting, men inte på samma sätt som förut. Insikten leder till att man inte tvekar att göra rörelser som tidigare varit omöjliga. Man lär sig att det inte är farligt. Och så är den goda spiralen igång: mer rörelse, mer styrka, ännu mer rörelse och ännu mer styrka.

Det är en stor aha-upplevelse att låta skelettet jobba och att använda kroppstyngden som hjälp i rörelsen och inte ett hinder för att kliva ur sängen. Att använda blicken i rörelsen det var konstigt - men tänk så väl det fungerade. Hur rak en ryggrad är, var en ny insikt, men inte så rak som jag trodde. Jag har lärt mig att aldrig vara rädd för en rörelse. Att jag kan ta mig ur sängen, knyta mina skor, dra en tröja över huvudet, våga plantera om mina rabatter på landet (aj!), köra bil, dansa efter denna korta tid! Och det sker utan motstånd och problem. Ingen människa hade kunnat tro det för ett år sedan. Höga klackar är fortfarande ett litet problem, men det ska väl gå det med. Jag litar på dig som är min pedagog, därför provar jag allt på lektionerna. Det hänger ihop med upplägget med 3-4 inledande besök innan det var dags för grupplektion. Det hade aldrig fungerat med självlärning via nätet eller CD-skivor, för det var jag för illa däran. Det finns så mycket träningstjafs och mindfulness som jag inte hade tagit på allvar då och jag blir dödstrött på alla självutnämnda gurus.

Nu har jag börjat ta itu med muskelträning en del och det är påtagligt att feldenkrais insikterna ger en annan approach och ger ett instrument för att avgöra vad som är bra och dåligt. Det där tjafsiga ”känn efter själv om det tar emot” som ledord i träningen är helt meningslöst utan instrumentell kunskap. Att professionellt vara tränare för muskelträning och smidighet utan kunskap om skelettet borde inte vara tillåtet. En av mina lyckligaste stunder var i påskas då jag åkte skidor igen för första gången på ett år och tre månader. Jag åkte med min egna feldenkraisteknik och det gick bra – bättre än förut eftersom jag åkte med mig själv och med backen och inte emot. Nu i januari åker jag till Canada för helikopter skidåkning om allt går väl.
Mia 53 år, doktorand
I mitt arbete som programmerare och statistiker har jag arbetat under stress och anspänning, vilket har resulterat i många besök hos kiropraktor, naprapat och sjukgymnaster. För ett par år sedan blev jag mycket orolig för att ha tumörer eftersom mitt tillstånd försämrades, jag besökte läkare inom och utom landet, ultraljud och magnetröntgen. Jag fick ge upp Friskis&Svettis då jag inte utan smärta kunde komma upp från golvet. Av min husläkare fick jag kontakt med en feldenkraispedagog. Första besöket gjorde mig full i skratt som verkade lite löjligt. Efter några månader började jag på grupplektioner och kunde då åter börja så smått med Friskis&Svettis. Metoden går ut på att använda sig själv på ett bättre sätt – så att inte musklerna motverkar varandra. Jag kan konstatera att metoden fungerar och att den borde implementeras även hos dem som ännu inte fått ont. Det skulle spara mycket pengar för samhället för att inte tala om individens livskvalitet. Jag räknar med att det kommer ta tid innan jag kan fungera fullt ut, men det är ändå en kort tid jämfört med de decennier då jag av yttre omständigheter fösts in i en ond cirkel av muskelspänningar.
Mikael 55, programmerare och statistiker
 
 
För mig blev mötet med Feldenkraismetoden en positiv överraskning. Jag måste, i mitt yrke, lita till min kreativitet, min fantasi och mitt självförtroende. Jag kände redan efter första lektionen att min självtillit hade ökat. Jag vaknade på morgonen efter och kände mig knivskarp i tanken! Flera kreativa idéer dök upp under de följande dagarna. Min dotter som är aktiv handbollsspelare fick snabbt hjälp att balansera sin teknik och öka sin prestation genom ett par feldenkraislektioner.
Anette Wixner, konstnär Knivsta.
 
Stockholm 25 april 2005-09-15  
Jag upptäckte att min kondition inte var bra, trots många, långa, raska promenader och fysiskt arbete (båtbygge), min kroppshållning dålig (ont i ryggen – skulderbladsvinge) och min balans delvis ur funktion (Meniér).
Genom mina studier i NLP äste jag om Feldenkraismetoden. Därför sökte jag upp Elisabeth. Redan efter några ”lektioner” rörde jag mig medvetet i riktning bättre hållnings- och rörelsemönster. Mina ansträngda rörelser försökte jag nu ersätta med lätta. Det kändes som om Elisabeths mjuka handrörelser kommunicerade med min kropp medan jag kände en speciell inlärningsmetod, som jag hade lätt att förstå. Att lära sig övningar enklare och med minimum muskelkraft sak jag medvetet fortsätta med i kombination med tänkande och känsla. ”Alla vill vara med”, Elisabeth! Tack
E K, Stockholm
 
In September 2005, my car was smashed beyond repair and I suffered severe whiplash and damages to my shoulders and spine. Seven disks had been displaced during the accident. The resulting pain and incapacitation was almost unbearable. I was worried that I would never be free of pain and that my freedom of movement would forever be severely restricted.
In November 2005 I met Elisabeth Gustafson, a fully qualified Feldenkrais practitioner/physiotherapist. I had no prior knowledge of the Feldenkrais method.
At my first session Elisabeth did not tell me what to do, she simply moved my limbs in gentle ways that seemed to speak directly to my brain. I was surprised that movements seemingly unrelated to the site of the pain were helping me to feel better.
After the second session there was increased mobility and a dramatic decrease in the level of pain. I realised that I was tensing myself in many ways against pain and out of fear of further injury. My protective response was useful at the time of the accident but was preventing normal movement. Elisabeth began to tech me how to move my body in easier and safer ways without the use of painkillers.
Having completed 4 sessions I am delighter to be able to lift my 18 month old granddaughter, although my doctor had warned I that I might not be able to do so.
Thank you Elisabeth for introducing me to the Feldenkrais method and the principles of well organised movement. Thank you for the expert 'hands on' work you have done with me. You taught me how to pay attention to what my body is saying, how to reduce the hunching of my shoulders, holding and restricting the breath, locking my chest and ribcage and tensing my jaw, neck, shoulders and stomach.
As recommended I will continue to practice the movements you taught me. I am confident that with your continued guidance I will continue to achieve improved posture, breathing and coordination as well as greater mental and physical flexibility. I can now look forward to overcoming this disability, resume my normal job functions and enjoy life as I continue to learn to move with greater ease and efficiency using the Feldenkrais method.   
Lorna Charles
 
Litteratur:
Feldenkrais M. Medvetenhet genom rörelse.
Lund: Boklund förlag, 1999
 
Grönholm J. (red)
Feldenkraismetoden: att lära sig lära igen. Stockholm: Natur och Kultur, 1996
 
    Till startsidan